tisdag 7 april 2009

franciscus bön

jag har verkligen fått upp ögonen för skrivna böner.
tänk vilken förmån egentligen. man sitter här med en massa saker 
på hjärtat men vet inte hur man skall få ur sig dem. då är det perfekt.

Det här är en av mina favoriter just nu, 
varje mening är så sann, så äkta och rätt.

av Franciscus:

Herre, gör mig till ett redskap för Din Frid

Hjälp mig att bringa kärlek 

där hatet gror

Tro där tvivlet råder

Hopp där förtvivlan härskar

Hjälp mig

Att skänka förlåtelse, där oförätt begås

Att skapa endräkt, där oenighet söndrar

Att sprida ljus, där mörkret råder

och bringa glädje, där sorgen bor.

Mästare, hjälp mig söka

Inte så mycket att bli tröstad

som att trösta

Inte så mycket att bli förstådd

som att förstå

Inte så mycket att bli älskad

som att älska

Ty det är genom att ge som vi kan ta emot

Genom att förlåta som vi kan få förlåtelse

Genom att mista våra liv som vi kan vinna det

Det är genom döden

vi uppstår till

Det Eviga Livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar